Interviuri

All around I'm looking for the Light

BE INSPIRED!

PLAY NOW!

joi, 29 iulie 2010

Liran Mooky


Primul gând: Muzica

Interviu cu Liran Mooky, music artist,
17 iulie 2010


“Casual Request” (http://www.youtube.com/watch?v=HFLWjrQwTBk) este titlul melodiei lui Liran pe care am ascultat-o eu pentru prima dată. Apoi pentru a doua oară, a urmat a treia oară şi a patra şi tot înainte, obsedant. Nu ştiu ce m-a atras mai mult la acest cântec: căldura vocii, versurile sau sunetele acelea minunate, sau toate deodată, cert este că o ascult de nenumărate ori şi iubesc starea de linişte şi împăcare pe care mi-o dă şi sentimentul de regăsire de sine. După cum spune Liran în acest interviu, muzica sa se naşte din necesitatea de exprimare a zbuciumului din sufletul său şi a viselor ce-i înfloresc în minte. Iar toate acestea pot crea o adâncă rezonanţă în sufletul ascultătorului, ca şi cum o baghetă magică l-ar atinge exact în punctul sensibil, transfigurându-l. A râde, a zbura, a visa sau a plânge sunt doar câteva dintre efectele înţelegerii muzicii sale, dincolo de cuvinte, într-o pură contopire a sufletelor.
http://www.youtube.com/watch?v=HFLWjrQwTBk

Trăieşti în Haifa, Israel, însă am înţeles că ai rădăcini şi în România…?

M-am născut şi trăiesc în Haifa, Israel, însă tatăl meu s-a născut în România – deci se poate spune că am rădăcini în România, însă nu am vizitat-o niciodată, şi toată familia care locuia acolo s-a mutat în Israel cam prin 1954.
Dacă nu ai vizitat-o, care este impresia despre România, aşa cum ţi-ai format-o din povestirile prietenilor?
Da, din păcate, după cum am mai spus, nu am fost niciodată acolo, dar aud că este o ţară frumoasă, oamenii sunt foarte calzi, mâncarea este foarte bună, iar peisajele de acolo sunt uimitor de frumoase. De asemenea, aud că unele părţi ale ţării sunt extrem de dezvoltate, după cum altele sunt poate ca acum 50 de ani. Repet, doar din cele auzite...
Ai prieteni români?
Nu, nu am. Cred că tu eşti primul meu prieten din România.

Calling Out Your Name - Liran Mooky:


http://www.youtube.com/watch?v=T0ni0qPyfY0

Când ţi-ai descoperit pasiunea pentru muzică şi, mai ales, pentru chitară? De când ai început să cânţi şi ce te-a determinat să o faci?
Cred că am fost dintotdeauna foarte tare atras de muzică, dar mereu ca şi ascultător... În urmă cu 5 ani am început să cânt la chitară – ca o modalitate de a ieşi din rutină, dar şi de a scăpa de unele deziluzii în dragoste. Şi, începând cu acel moment, am început să devin din ce în ce mai obsedat de muzică şi de a crea muzică.
În urmă cu aproximativ 2 ani am simţit că am nevoie să mă exprim pe mine însumi, iar pentru mine nu există o altă modalitate mai potrivită de a mă exprima decât aceea de a cânta şi de a compune cântece şi a lăsa astfel stările mele sufleteşti să iasă... După ce am încercat asta de câteva ori, am devenit dependent de acel sentiment...
Se poate spune că am început totul ca un fel de terapie.
Exceptând chitara, mai cânţi şi la alte instrumente?
Încerc să implic, să adaug noi instrumente. Chiar recent am început să cânt (la început în joacă) cu un sintetizator. Cânt şi la chitară bas. Mai am prin casă şi alte instrumente a căror culoare îmi place să o adaug mix-ului – cum ar fi muzicuţa şi unele tobe africane...
Îţi compui singur muzica şi versurile… Cum iau naştere acestea? Ce te inspiră în crearea liniei melodice şi care este sursa ta de inspiraţie, în ceea ce priveşte versurile?
De obicei simt o nevoie de a crea ceva – un cântec, o piesă, orice îmi poate da acea stare bună. Iar inspiraţia poate veni din câteva note pe care le cânt la întâmplare; unele acorduri pot da naştere unei idei noi în mintea mea. Sau poate fi o înlănţuire de cuvinte pe care le aud undeva şi apoi le preiau... Scriu cuvintele, ca apoi să mă gândesc cum mi-ar plăcea să le cânt. Altă dată poate fi vorba despre o situaţie din viaţa mea, vise...
Nu este la fel de fiecare dată, însă toate vin din nevoia de a crea muzică şi din sentimentele care se nasc în acest proces. Altă dată doar încerc să mă transform într-un canal al subconştientului meu şi, fără a filtra sau a opri ceva, las totul să curgă în exterior.

Until You Came Along - Liran Mooky:

http://www.youtube.com/watch?v=K0mFeljg6XE
Care este sentimentul pe care îl încerci atunci când ai terminat o melodie?
Cel mai mult îmi place sentimentul de a înregistra ceva pentru prima dată. Aproape aş putea să spun că este un fel de stare spirituală pentru mine, iar satisfacţia pe care o simt atunci mă împlineşte pentru un timp. Este fericire.
Şi ce sentiment ai atunci când vezi că este ascultată iar şi iar?
Mă bucur foarte tare să văd că oamenii mă ascultă. Visul meu este să-i inspir pe ceilalţi într-un fel bun.
Ce nu te inspiră? Când simţi că nu poţi crea?
Iubesc să creez când sunt într-o anumită stare de spirit, în care pot ignora rutina lumii şi sunt capabil să privesc imaginea de ansamblu. Deci nu pot atunci când capul îmi este plin de ştiri, iar politica mă asaltează. Însă, odată ce începi să cânţi, începi şi să ignori zgomotele acelea din cap... Şi, chiar dacă doar cânt, fără a crea ceva nou, asta tot va contribui la crearea unui nou cântec, mai târziu.
Care sunt maeştrii în muzică pe care îi apreciezi tu foarte mult?
Ohh, sunt atât de mulţi... John Frusciante, Jimi Hendrix, John Mayer, Chili Peppers, Frank Zappa, Led Zeppelin, Peter Gabriel, David Bowie, U2, Rolling Stones, John Lee Hooker, Curtis Mayfield…
Şi lista merge mult înainte…
Cât timp dedici muzicii dintr-o zi?
Programul meu este aproape acelaşi în fiecare zi: lucrez, după care îmi consum timpul liber cântând. La birou până la prânz, iar seara mai ascult muzică, cânt, mă uit la tv. Weekend - ul este rezervat în totalitate muzicii, cea mai mare pasiune a mea.
Ce alte pasiuni mai ai? Ce-ţi mai place să faci?
Iubesc surfing-ul şi natura. Iubesc marea. Locuiesc foarte aproape de plajă, iar surfingul este o altă mare pasiune a mea.
Iar cu puţin timp în urmă am început să pictez şi am descoperit că pictura îmi afectează muzica, într-un fel anume. Este ca şi cum aş crea muzică într-un fel în care niciodată nu pot şti ce iese la iveală; şi las să iasă, fără nici un fel de constrângere. Chiar dacă nu-mi place ce mi se dezvăluie apoi... Este un sentiment ciudat... De parcă ar fi altcineva înlăuntrul meu... Şi este foarte interesant pentru mine să văd unele lucruri despre care chiar nu pot spune de unde vin...
Îţi place să călătoreşti? Unde anume?
Îmi place foarte mult să călătoresc şi obişnuiesc să călătoresc mult, însă din când în când opresc cursa şi merg undeva unde mă pot simţi liber cu adevărat. Am fost în Africa, în America de Sud şi în Europa. Iubesc America de Sud, cu toată varietatea ei de ţări.
De obicei prefer să merg în vacanţă în locuri naturale, cu cât mai puţin beton posibil...
Spune-mi un astfel de loc în care ai fost şi care te-a tulburat prin frumuseţea naturii.
Ultima dată când mi-am făcut timp doar pentru mine am fost în Costa Rica care, după cum o spune şi numele, este o ţară frumoasă, cu plaje uimitoare. Şi am găsit acolo oameni extrem de prietenoşi. Categoric mă voi întoarce acolo.

Locuieşti în Haifa, oraş port. Ce îţi place ţie mai mult aici?
Haifa este oraşul meu, un oraş foarte liniştit, cu munte care atinge marea, cu păduri foarte frumoase, iar ceea ce îmi place mie cel mai mult aici este faptul că poţi găsi încă locuri naturale la câteva minute de casă. Locurile astea reprezintă pentru mine aer proaspăt.
Pentru cineva care vine pentru prima dată în Israel, unde i-ai recomanda tu să meargă? Ce ar trebui să vadă aici neapărat?
Israelul este cam mic, însă ai multe de văzut aici. De la câmpurile verzi din nord, la Marea Moartă, în sud, Ierusalimul şi Oraşul Vechi, Tel Aviv-ul şi cluburile sălbatice de acolo şi multe altele.
Dacă ar fi să alegi între mare şi munte, unde îţi place cel mai mult: lângă mare sau la munte?
Cred că dacă într-adevăr aş fi nevoit să aleg, aş prefera să fiu aproape de plajă, de mare. Este ceva legat de mare care îmi dă proporţiile şi echilibrul... atât în vremurile grele, către care mă îndrept, cât şi în cele bune, către care mă îndrept... Deci... marea.
Cum ai defini tu fericirea?
Pentru mine fericirea înseamnă multe lucruri, dar în primul rând să fac ceea ce vreau, să pot să dispar în cărţi, muzică, locuri noi sau linişte.

Every Soul You Got - Liran Mooky:


http://www.youtube.com/watch?v=MRisjhou2cI&feature=related

Care sunt calităţile ce te impresionează mai mult la o persoană?
A avea o inimă bună este, cu siguranţă, o mare calitate. Oamenii care văd imaginea de ansamblu, cei care sunt într-un fel de creaţie artistică, cei care nu încearcă să mă schimbe sau să mă forţeze să fac ceva.
Ce fel de fire eşti? Cum te-ai descrie, într-un cuvânt care să exprime foarte bine felul tău de a fi?
Sunt un visător, ohh... da...

Hey Love - Liran Mooky:


http://www.youtube.com/watch?v=DxseL2Z0No8
Ce vrei să faci în viitorul apropiat? Ce planuri ai, în ceea ce priveşte muzica?
Deocamdată, nu am prea multe planuri. Dorinţa mea este să cânt şi să merg din loc în loc pentru a cânta cântecele mele oamenilor.
Sunt atât de recunoscător pentru faptul că am descoperit muzica în felul acesta... Să compun şi să cânt este pentru mine cea mai mare recompensă pe care aş putea să o pretind...

Interviu realizat de Lăcrămioara Opriş pentru site-ul amintiridincalatorie.ro
Foto: Arhiva personală Liran Mooky




http://www.amintiridincalatorie.ro/articol_vip-113-primul_gnd_muzica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu